hengelspullen.nl

Review: VMF VDC31M 105 Ah accu

In deze review behandelen en kijken wij naar de mogelijkheden van een VMF accu en maken daarbij gebruik van een bijpassende acculader van Mastervolt. In deze review zal naar voren komen dat bezuinigen op deze 2 essentiële onderdelen van een visboot en met de op de markt beschikbare technologie, niet aan te raden is. VMF accu's zijn beschikbaar in diverse capaciteiten. Afhankelijk van je toepassing, kun je de juiste capaciteit kiezen.

VMF
VMF accu's worden gemaakt van de beste materialen met behulp van computergestuurde apparatuur en volledig volgens de ISO normering en geleverd met 30 maanden garantie. Doordat de platen van de VMF accu's gemaakt zijn volgens een nieuwe technologie waarbij calcium gebruikt wordt, zijn de onderhoudsvrije accu's van VMF uitermate geschikt voor recreatieve toepassingen in een visboot.

Verschillende soorten accu's
Niet iedere accu is geschikt om te gebruiken voor toepassingen in een visboot. Een startaccu, die je bijvoorbeeld aantreft in een auto, is bedoeld om kortstondig energie (piekstroom) te leveren. Deze accu zal snel leeg zijn. Voor toepassing in een visboot is een semi-tractie accu nodig, die verkrijgbaar is in een gesloten onderhoudsvrije versie of als accu met natte cellen die je geregeld zelf dient na te vullen. De VMF accu. die wij in deze test behandelen. is een natte accu en volledig onderhoudsvrij. Dit betekent dat de VMF batterij nooit hoeft te worden bijgevuld. Door het 'Magic Eye' kan de ladingstoestand van de accu zonder zuurweger (en morsen) worden gecontroleerd.

De VDC31M van VMF

De accu in de accubak. 100% bescherming onder extreme omstandigheden.


Voorbeeld van installatie aan boord

De boeg is een prima plek voor een accu

Vermogen
Het vermogen van een accu wordt uitgedrukt in Ah (Ampere/uur). Een accu van 105Ah kan 105 uur lang 1 Ampere leveren of 105/5 = 21 uur lang 5 Ampere.

Levensduur
Om de levensduur van een accu zo lang mogelijk te maken, zijn er diverse factoren waarop je als accubezitter zelf invloed hebt. Zo zal het de levensduur positief beinvloed worden als de omgevingstemperatuur van de opslagruimte, boven de 15 graden is. Zorg er daarnaast voor dat de bovenkant, incl. de polen, goed schoon zijn en ingevet met zuurvrije vaseline (px7). Door zelfontlading loopt een accu in verloop van tijd leeg. Dit kan meer dan 10 % per maand zijn. Normale accu's zijn na 3 maanden reeds leeg en daardoor definitief voor 30% aan vermogen kwijt. De accu's van VMF kunnen door het gebruik van calcium-calcium strekplaten meer dan 1 jaar buiten gebruik staan zonder daardoor vermogen te verliezen. Perfect dus voor maritieme toepassingen waarbij er niet gevist kan worden omdat er bijvoorbeeld ijs op het water ligt.

De status van de accu kan eenvoudig worden gemeten door middel van de 'hydrometer'.

3-traps acculader
Het is van groot belang dat een accu met een goede acculader wordt opgeladen. Aangezien wij een Mastervolt Ivo aculader in de kast hebben liggen, zullen wij deze lader gebruiken voor het opladen van de VMF accu. De IVO acculader is compact, licht en klein van omvang door toepassing van hoog-frequent schakeltechniek. De Ivo Smart 12/10 acculader is te gebruiken voor accu's tot ongeveer 600aH en maakt het mogelijk 2 of 3 accu's gelijk te laden. Om de levensduur van een accu te vergroten dien je de accu met ongeveer 10% van zijn capaciteit op te laden. Je mag een accu ook met een lagere laadstroom opladen, het duurt alleen dan langer voordat de accu vol is. Aangeraden wordt niet met minder dan 6% en niet met meer dan 20% van de accucapaciteit een accu op te laden. Bij een 105Ah accu betekent dit dat de capaciteit van de acculader idealiter 10.05Ah moet bedragen. De Ivo Smart, met 10Ah vermogen, is voor de accu in deze test dus geschikt. Om een accu zo vol mogelijk te krijgen, dient een acculader volgens een 3-traps laadcurve een accu vol te laden. Fase A is "bulk (snelladen)", fase B is "absorption" waarin de accu van 80 tot 100% geladen wordt. Fase C is de onderhoudingsfase (float, druppelladen). Laden volgens de 3-traps laadcurve voorkomt sulfatering. Sulfatering ontstaat bij het lang niet gebruiken van een accu of door een onvolledige lading. Voor overladen hoef je met de Mastervolt acculader en een VMF batterij niet bang te zijn. De Mastervolt acculader beschermt hier tegen en daarnaast is het door de technologie van de VMF batterij niet mogelijk de accu te overladen. De IVO lader beschikt over 3 jumpers die alle 3 aanwezig dienen te zijn. De VMF dient op lead-acid stand van de IVO lader te worden geladen (en dus niet op de GEL stand) en laadt dan met 14.25 Volt. Helaas zit er geen calcium stand op de IVO, dit maakt de IVO niet ideaal voor het laden van de VMF. Je krijgt de accu dus niet voor 100% vol met de IVO acculader. Ideaal voor een calcium accu is een laadspanning van 14.8 volt, een perfecte acculader zou bijvoorbeeld de LBC 312 zijn: http://www.caravans.net/naderbekeken/LBC312.php

De accu is dankzij de handvaten in de accubak, makkelijk te vervoeren.

Onbezorgd varen door een goede energiehuishouding aan boord van je visboot.

De accupool

Hoe lang kun je met deze accu varen?
Zelf beschikken wij over een Minn Kota maxxum 55 electromotor. Een hele dag trollen is geen enkel probleem voor deze accu. Het stroomverbruik is op vol vermogen ca. 30 Ampere bij 12V. Dit betekent dat je met een 105Ah accu op volle snelheid ruim (105/30=) 3,5 uur kunt varen. De Minn Kota beschikt over een accumeter, welke aangeeft in hoeverre er nog met de accu gevaren kan worden. Om een goede meting te doen mag de accu niet belast zijn en moet tenminste 10 minuten rust hebben gehad. Meten tijdens het trollen heeft dus niet veel zin.

Accubak
Om de accu tegen weersinvloeden als regen en sneeuw te beschermen, is het aan te raden een accubak om de accu te hebben. De kosten van zo'n bak liggen rond de 20 euro. De handvaten op de zijkant van de accubak maakt het vervoer van en naar de waterkant een stuk makkelijker. Koop je een accu, dan raden wij ook een accubak aan.

Opladen van de accu.

Door het gebruik van een goede acculader, in dit geval de Mastervolt IVO SMART 12/10, blijft de accu in top-conditie.

De accu wordt geladen.

Conclusie en... meer informatie

De accu's van VMF zijn een absolute aanrader. Volledig onderhoudsvrij, magic-eye controle systeem, 30 maanden garantie en het feit dat de accu's meer dan een jaar buiten werking kunnen worden opgeslagen zonder vermogen te verliezen, maakt deze accu een waardevolle aanwinst voor uw visboot. Voor de prijs, rond de 100 euro, hoef je het ook niet te laten.

Deze review is mogelijk gemaakt door Ribbink Nautic. Om de accu en/of electromotor te bestellen, bel 06-54994966 of bezoek www.ribbink.nu

Klik hier voor meer informatie over Mastervolt






Lees ook deze reviews:

Rebelcell 12V50 Angling li-ion accu in de praktijk

(27-8-2016)

review angling

Op bezoek bij Pega Trailers in Barneveld

(25-10-2015)

review angling

In the spotlight - Rapid Marine UMS 410

(30-11-2014)

review angling

Predator tour: Yamaha sponsort de F40

(2-10-2010)

review angling

Nu te koop! De opvolger van de Lowrance LMS-334C iGPS: LMS-522c iGPS

(20-5-2007)

review angling

>> meer reviews!


 De kieuwgreep door Hans Koopman


 Jerkbaitvissen met Arjan Willemsen


Jou video hier? Stuur ons een e-mail: inof@hengelspullen.nl


Hengelspullen is niet aansprakelijk voor (gevolg)schade die voortkomt uit geplaatste advertenties.

© 2004 - 2011 Hengelspullen • AdverterenContact / ColofonDisclaimerPrivacy